Cara Membesarkan Burung Bayi

Memelihara burung bayi adalah usaha cinta, sama ada anda berurusan dengan spesies liar atau domestik. Sekiranya anda membiak burung, anda mempunyai pilihan untuk membenarkan ibu bapa memberi makan bayi atau memberi makan sendiri. Sekiranya anda menjumpai burung bayi liar, biasanya lebih baik jika anda membiarkannya sahaja. Kecuali jika burung bayi cedera atau anda dapat mengesahkan bahawa ia benar-benar ditinggalkan, anda tidak boleh berusaha membesarkannya. Sekiranya anda menentukan bahawa burung itu memerlukan pertolongan anda, perkara terbaik yang boleh anda lakukan adalah memberikannya kepada ahli pemulihan hidupan liar profesional.

Memelihara Burung Bayi Domestik

Memelihara Burung Bayi Domestik
Buat kotak sarang. Sekiranya anda membiak burung, anda harus membuat kotak sarang sebelum betina siap bertelur. Mana-mana kotak kayu yang cukup lebar untuk burung berpusing masuk dan cukup dalam sehingga orang dewasa tidak dapat menendang semua bahan bersarang di luar kotak. [1]
  • Kotak bersarang boleh berupa kayu atau logam. Kayu memberikan lebih banyak kehangatan, tetapi logam lebih mudah dibersihkan.
  • Isi kotak sarang hampir ke bahagian atas dengan serutan pinus atau aspen. Orang dewasa mungkin akan mengeluarkan sebilangan bahan bersarang, tetapi ini baik-baik saja selagi masih ada.
  • Meletakkan kotak sarang di bahagian luar kandang akan memudahkan anda berinteraksi dengan bayi ketika menetas.
  • Setelah telur menetas, anda perlu mengganti serpihan kayu yang kotor setiap hari.
Memelihara Burung Bayi Domestik
Awasi ibu bapa. Perhatikan ibu bapa dengan teliti sebelum dan selepas telur menetas. Mereka biasanya mampu menjaga bayi, tetapi anda mungkin perlu campur tangan sekiranya bayi dalam bahaya. [2]
  • Sekiranya ibu bapa tidak duduk di atas telur yang disenyawakan, anda mungkin perlu meletakkan telur di dalam inkubator untuk menolongnya menetas.
  • Sekiranya ibu bapa tidak memberi makan bayi, mereka mungkin menolaknya kerana terlalu lemah. Sekiranya ini berlaku, anda mungkin perlu menjauhkan bayi dari ibu bapa dan membesarkannya sendiri. Anda boleh mencuba memperkenalkannya semula kepada ibu bapa setelah menjadi lebih kuat, tetapi pastikan anda terus memerhatikan mereka dengan teliti.
  • Berhati-hatilah dengan ibu bapa (terutamanya bapa) yang mencabut bulu bayi. Ini boleh mencemarkan atau bahkan membunuh burung bayi jika dilakukan dengan cukup agresif. Sekiranya anda menyedari ini, pindahkan ibu bapa ke kandang lain. Anda boleh membiarkan ibu bapa melawat bayi semasa waktu makan, tetapi hanya jika anak itu tidak terus memetik bulu bayi.
Memelihara Burung Bayi Domestik
Tentukan sama ada anda akan memberi makan bayi. Sekiranya anda ingin burung bayi anda ditangani oleh manusia, anda boleh mulai memberi makan dengan tangan pada usia sekitar dua hingga empat minggu, bergantung pada spesiesnya. Anda boleh membeli formula yang direka khusus untuk spesies burung yang anda pelihara dan memberi mereka makan dengan menggunakan penitis mata, jarum suntik, atau sudu. Jumlah yang anda beri makan bergantung kepada spesies dan ukuran burung. [3]
  • Berhati-hatilah untuk tidak memberi makan bayi burung apa-apa yang terlalu panas, atau anda boleh menyebabkan luka bakar yang serius. Suhu formula yang sesuai untuk cockatiels ialah 104-106 darjah Fahrenheit.
  • Anda tidak perlu memberi makanan kepada burung bayi kecuali ibu bapa nampaknya tidak memberi mereka makan. Sekiranya anda membiarkan ibu bapa terus memberi makan sehingga mereka disapih, bayi akan mengembangkan kemahiran sosial yang lebih baik untuk berinteraksi dengan burung lain. Sekiranya anda mula memberi makan kepada mereka, mereka akan menjadi lebih jinak di sekitar manusia.
  • Mula memberi makanan kepada burung bayi sebelum waktu ini mungkin tidak akan memberi perbezaan dalam kesunyiannya. Mereka juga akan kehilangan bakteria sihat yang dimasukkan ke dalam sistem pencernaan oleh ibu bapa mereka dalam beberapa minggu pertama.
  • Sekiranya anda tidak memberi makan bayi dan membiarkan ibu bapa terus memberi makan, pastikan anda memberikan lebih banyak benih dan makanan segar daripada yang biasa anda lakukan. Sekiranya anda melihat ibu bapa mondar-mandir di kandang, mereka mungkin tidak mempunyai cukup makanan.
  • Pastikan membersihkan lebihan makanan dari bulu burung bayi dan keluar dari mulutnya dengan menggunakan kain steril atau kapas dan air suam. Ini akan mengelakkan penumpukan bakteria. Anda juga boleh menggunakan sejumlah kecil Citricidal untuk membersihkan bulu. [4] X Sumber penyelidikan
  • Perhatikan bahawa jika anda membeli burung di kedai haiwan peliharaan, ia harus cukup tua untuk memakannya sendiri, jadi anda tidak perlu memberi makan sama sekali.
Memelihara Burung Bayi Domestik
Mengendalikan bayi. Walaupun anda memilih untuk tidak memberi makanan kepada burung bayi anda, anda tetap dapat membiasakannya dengan kontak manusia hanya dengan mengendalikannya secara teratur. Mulailah mengatasinya beberapa kali sehari selama kira-kira 15 minit setiap sesi, bermula ketika mereka berusia sekitar 12 hari. [5]
  • Sentiasa basuh tangan anda dengan bersih sebelum mengendalikan bayi. Mereka sangat mudah dijangkiti bakteria ketika mereka masih muda.
  • Mengendalikan bayi terlalu lama akan menyebabkan mereka menjadi sejuk dan letih, jadi ikuti sesi pendek.
  • Beri kasih sayang kepada bayi dengan merangkulnya di telapak tangan anda, membelai mereka, dan bercakap dengan mereka.
Memelihara Burung Bayi Domestik
Gunakan brooder. Sekiranya anda mahu atau perlu membesarkan bayi sepenuhnya dari ibu bapa mereka, anda perlu menggunakan brooder untuk memastikan mereka tetap hangat. Anda boleh memasangnya dengan meletakkan pad pemanasan sebahagian di bawah bekas yang anda simpan, dan kemudian menutup bekas dengan tuala untuk memastikan panas masuk. [6]
  • Suhu hendaklah 80-85 darjah Fahrenheit untuk bayi yang mempunyai bulu pin, 75-80 darjah Fahrenheit untuk bayi yang berbulu sepenuhnya, dan 65-75 darjah Fahrenheit untuk bayi yang disapih sepenuhnya.
  • Sekiranya anda menggunakan pad pemanasan untuk memanaskan bekas anda, pastikan untuk meletakkannya hanya sebahagian di bawah bekas supaya bayi dapat melepaskan diri dari panas jika terlalu panas.
  • Bekas akuarium dan bekas yang sesuai. Anda juga boleh membeli brooders khas atau top brooder yang direka untuk memanaskan akuarium.
  • Gariskan bekas anda dengan bahan lembut seperti kertas tandas, tuala kertas, atau lampin kapas. Pastikan menukar bahan lapisan selepas setiap penyusuan.
  • Sekiranya anda membesarkan burung bayi dari ibu bapa mereka, lebih baik membiarkan mereka bersosial dengan mereka dari semasa ke semasa.
Memelihara Burung Bayi Domestik
Sapu bayi. Sama ada anda telah memberi makan burung kepada bayi anda atau membiarkan ibu bapa memberi mereka makan, anda harus mula memperkenalkannya kepada makanan menyapih ketika mereka sudah cukup dewasa. Umur yang tepat akan bergantung kepada spesies. [7]
  • Anda akan tahu bahawa mereka bersedia untuk menyapih ketika mereka mula mengambil barang dengan mulut mereka. [8] X Sumber penyelidikan
  • Jangan memaksa bayi untuk menyapih jika mereka belum bersedia. Mungkin memerlukan beberapa minggu untuk mereka menyelesaikan peralihan.
  • Pastikan terus memberi makan dengan tangan atau membiarkan ibu bapa memberi makan sehingga bayi mula menolak makanan jenis ini. Sekiranya leher mereka mengepam dan mengeluarkan suara, mereka meminta makanan.
  • Anda boleh membeli pelet penyapuan untuk memberi makan burung bayi anda pada masa itu. Anda boleh melembapkannya agar lebih senang dimakan.
  • Anda juga boleh mula memperkenalkan makanan ringan lain, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, dan biji-bijian yang dimasak.
  • Sekiranya boleh, pindahkan setiap bayi ke kandang sendiri semasa proses menyapih. Ini akan menghasilkan ikatan yang optimum dengan manusia. [9] X Sumber penyelidikan

Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan

Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Fahami apa yang terbaik untuk burung. Dalam hampir semua keadaan, adalah kepentingan burung liar untuk dibesarkan oleh ibu bapanya. Dibesarkan oleh manusia mempunyai banyak kekurangan bagi burung itu, terutama jika Anda berniat melepaskannya kembali ke alam liar, jadi pastikan untuk tidak masuk campur kecuali jika diperlukan. [10]
  • Seekor burung yang dibesarkan oleh manusia akan terlepas dari interaksi sosial yang penting dengan burung lain, dan mungkin tidak dapat mengambil semua yang terlepas.
  • Seekor burung yang dibesarkan oleh manusia tidak akan belajar banyak kemahiran bertahan hidup yang diajarkan oleh ibu bapanya, seperti bagaimana mencari makanan atau bagaimana melihat seekor pemangsa. Ini akan mengurangkan peluang burung untuk bertahan hidup di alam liar.
  • Seekor burung yang dibesarkan oleh manusia cenderung tidak menunjukkan rasa takut terhadap manusia, yang dapat menimbulkan masalah dengan orang yang tidak mengenal burung itu.
Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Periksa kecederaan. Setiap kali anda menjumpai burung bayi, anda harus menentukan sama ada ia cedera. Sekiranya demikian, segera hubungi doktor haiwan atau pemulihan haiwan. Tanda-tanda kecederaan termasuk pendarahan, sayap yang terkulai atau berpusing ke atas, ketidakupayaan untuk mengibaskan sayapnya, menggigil, dan jatuh. [11]
  • Baik untuk menangani burung bayi. Tidak benar bahawa ibu bapanya akan menolaknya sekiranya ia ditangani oleh manusia. Pastikan sentiasa mencuci tangan sebelum dan selepas mengendalikan burung. [12] X Sumber penyelidikan
  • Sekiranya burung itu berada di mulut binatang lain (seperti kucing atau anjing anda), anda harus menganggapnya terluka dan dapatkan bantuan perubatan untuknya. Ia mungkin memerlukan antibiotik untuk melindunginya daripada bakteria berbahaya yang diperoleh dari haiwan lain, walaupun kulitnya tidak pecah. [13] X Sumber penyelidikan
  • Jangan menganggap bahawa burung cedera hanya kerana tidak dapat terbang atau kelihatan sedikit kekok. Burung biasanya meninggalkan sarangnya sebelum dapat terbang sepenuhnya. Ini adalah bahagian biasa dari pengalaman belajar bagi mereka. [14] X Sumber penyelidikan
Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Tentukan sama ada ia adalah sarang atau anak muda. Sekiranya anda telah menentukan bahawa burung itu tidak cedera, langkah selanjutnya adalah menentukan apakah burung itu masih kecil, yang bermaksud ia belajar terbang, atau sarang, yang bermaksud masih harus berada di sarangnya.
  • Fledglings mungkin tidak dapat terbang, tetapi mereka harus dapat menggenggam dengan kuat pada jari anda atau hinggap yang lain. Anak burung tidak akan dapat melakukan ini. [15] X Sumber penyelidikan
  • Anda juga dapat mengenal pasti sarang burung kerana kekurangan bulu. Sekiranya anda menjumpai burung yang kurang berbulu sepenuhnya di tanah, ia mungkin terlalu muda untuk berada di sana.
Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Kembalikan sarang ke sarang. Sekiranya anda menjumpai sarang yang jatuh dari sarangnya, perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk burung itu ialah mengembalikannya ke sarangnya secepat mungkin. Lihat di pokok dan semak berdekatan dengan teliti, ingat bahawa sarangnya mungkin tersembunyi.
  • Sekiranya anda tidak dapat mencari sarang, anda boleh membuat sarang baru untuk burung dengan meletakkannya di dalam bakul kecil atau bekas dan menggantungnya dari atau memaku ke pokok. Pastikan bekas mempunyai lubang di bahagian bawah untuk saliran dan dilapisi dengan kertas atau kain untuk mengelakkan burung tergelincir. [16] X Sumber penyelidikan
Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Keluarkan anak-anak muda dari bahaya segera. Sekiranya anda telah menentukan bahawa burung yang anda temui adalah burung yang masih kecil, anda tidak perlu mengembalikannya ke sarangnya, tetapi anda harus menghapusnya dari bahaya yang mungkin terjadi. Ini termasuk memindahkannya dari jalan atau meletakkannya di sebatang pokok sekiranya terdapat pemangsa berdekatan. [17]
  • Sekiranya burung itu tidak berada dalam bahaya, tidak ada yang boleh anda lakukan. Biarkan sahaja burung itu dan biarkan ia belajar terbang.
  • Sekiranya anda mengetahui bahawa anda mempunyai anak baru di halaman anda yang baru belajar terbang, cubalah menjauhkan haiwan kesayangan anda selama beberapa hari, dan minta jiran anda melakukan perkara yang sama. [18] X Sumber penyelidikan
Memutuskan Adakah Burung Bayi Liar Perlu Diselamatkan
Awasi. Sekiranya anda telah meninggalkan makhluk muda atau mengembalikan sarang ke sarang, anda mungkin masih bimbang mengenainya. Sekiranya ada, lebih baik menontonnya dari jauh. Ibu bapanya tidak akan kembali untuk menjaganya jika anda berada di sana, jadi beri ruang kepada burung itu dan tunggu untuk melihat apakah mereka kembali untuk bayinya. [19]
  • Ibu bapa harus kembali ke bayi mereka dalam masa dua jam, tetapi mereka mungkin tidak akan lama. Sekiranya anda memerhatikan burung itu dan ibu bapa tidak kembali, anda mungkin mempertimbangkan untuk campur tangan.

Merawat Burung Bayi Liar Sementara

Merawat Burung Bayi Liar Sementara
Buat sarang yang selamat. Anda perlu menempatkan burung bayi anda dalam beberapa bekas kecil. Kotak atau mangkuk kecil akan mencukupi. Pastikan melapisi sarang dengan bahan lembut seperti kertas tandas untuk menjadikannya lebih selesa.
  • Pastikan terdapat cukup tempat tidur di sarang sehingga burung dapat menopang tubuhnya sehingga membuang air besar di tepi bekas.
  • Simpan sarang di tempat yang gelap dan sunyi. Terlalu banyak cahaya boleh merosakkan mata burung bayi, dan terlalu banyak bunyi boleh menakutkannya.
Merawat Burung Bayi Liar Sementara
Pastikan suam. Sekiranya anda menjaga sarang, sangat penting untuk memastikannya tetap hangat. Anda boleh melakukan ini dengan meletakkan pad pemanas di bawah bekas burung dan kemudian menutupnya dengan tuala untuk memastikan panas masuk. [20]
  • Pastikan pemanas tetap rendah agar tidak membakar burung.
  • Adalah idea yang baik untuk meninggalkan sekurang-kurangnya sebahagian kecil bekas dari pad pemanas sehingga burung dapat melepaskan diri jika terlalu panas.
  • Sekiranya anda tidak mempunyai alas pemanas, anda boleh mengisi kaus kaki lama dengan nasi dan ketuhar gelombang mikro sehingga panas disentuh, tetapi tidak panas.
  • Sekiranya anda mempunyai lampu pemanas, anda boleh menggunakannya, dengan mentol 40 watt yang diletakkan sekurang-kurangnya 12 inci (30.5 cm) dari burung, sebagai pemanas. Sekiranya anda meletakkan sarang burung di dalam akuarium, anda akan meniru inkubator.
Merawat Burung Bayi Liar Sementara
Hubungi ahli pemulihan hidupan liar. Setelah anda memastikan bahawa burung bayi itu selamat dan hangat, hubungi pemulih hidupan liar untuk menyelesaikannya. Seorang profesional yang terlatih akan lebih bersedia untuk menjaga burung bayi ini daripada yang anda mahukan. [21]
  • Penting untuk memahami betapa intensifnya pekerjaan untuk membesarkan burung bayi ketika memutuskan untuk menghubungi atau tidak dengan rehabilitator hidupan liar. Mereka perlu diberi makan kira-kira setiap 30 minit, jadi ini adalah komitmen yang sangat besar.
  • Sekiranya anda tidak dapat mencari pemulihan haiwan liar dengan membuat carian dalam talian, anda boleh menghubungi warden permainan tempatan atau jabatan pemuliharaan anda. Anda juga boleh mencuba memanggil doktor haiwan di kawasan anda. Walaupun mereka tidak dapat mengambil burung bayi, mereka mungkin dapat merujuk anda ke rehabilitator hidupan liar setempat.
Merawat Burung Bayi Liar Sementara
Pertimbangkan untuk menawarkan makanan. Keputusan untuk menyediakan makanan atau air untuk burung bayi anda akan bergantung pada berapa lama anda mesti menjaganya sebelum anda boleh mendapatkannya ke pemulihan haiwan liar. Sekiranya anda tidak perlu menyediakan makanan, yang terbaik adalah tidak, kerana semua burung mempunyai keperluan diet yang berbeza, dan memberi makan kepada burung sesuatu yang salah boleh menjadi sangat buruk untuknya.
  • Sekiranya burung itu mempunyai kulit kemerahan atau jika anda mencubit kulit di bahagian belakang lehernya dan ia tidak segera kembali, ia mungkin mengalami dehidrasi. [22] X Sumber penyelidikan
  • Sekiranya burung itu lemah atau mengalami dehidrasi, jangan cuba memberi makanan, walaupun kelihatan lapar. [23] X Sumber penyelidikan
  • Jangan sekali-kali mencuba memasukkan air ke dalam mulut burung. Burung boleh menyedut air dan mati. Sekiranya anda perlu menyediakan air, anda boleh mencuba sedikit anjing kecil yang telah direndam di dalam air hingga lembut.

Merawat Burung Bayi Liar Jangka Panjang

Merawat Burung Bayi Liar Jangka Panjang
Tentukan sama ada anda akan berusaha melepaskan burung itu. Penting untuk memutuskan dari awal sama ada anda akan melepaskan burung itu kembali ke alam semula jadi dari awal atau tidak. Sekiranya anda merancang untuk memeliharanya sebagai haiwan kesayangan sepanjang hayatnya, anda mungkin akan menginginkannya menjadi jinak, tetapi jika anda berencana untuk melepaskannya, kehalusan ini dapat menghalang kelangsungan hidupnya. [24]
  • Sekiranya anda merancang untuk menjaga burung itu, pegang seperti yang anda lakukan seperti haiwan kesayangan yang lain.
  • Sekiranya anda merancang untuk melepaskan burung, sebaiknya elakkan menanganinya kecuali jika ia benar-benar diperlukan. Ini bermaksud menjauhkan anak-anak dan binatang peliharaan dari burung juga.
  • Seekor burung bayi berusia di bawah dua minggu akan selalu dicantumkan pada pengasuhnya (lihat orang itu sebagai ibunya dan menjadi sangat terikat), jadi yang terbaik adalah menyerahkan burung ini kepada profesional yang dapat menjaga mereka seumur hidup mereka.
  • Sekiranya anda mempunyai banyak burung bayi, anda mungkin boleh menjauhkannya dari jejak anda dengan menjauhkannya sebanyak mungkin. Ini akan meningkatkan peluang hidup mereka di alam liar.
  • Sekiranya anda merancang untuk melepaskan burung, sebaiknya luangkan banyak masa di luar, atau sekurang-kurangnya di tempat di mana ia dapat melihat dan mendengar dunia luar. Ini akan membantunya belajar lebih banyak mengenai persekitarannya. [25] X Sumber penyelidikan
Merawat Burung Bayi Liar Jangka Panjang
Sediakan makanan dan air. Keperluan makanan dan air berbeza dari satu spesies ke spesies, jadi sangat penting anda mengetahui jenis burung yang anda hadapi sebelum anda berusaha memberi makan. Setelah anda mengetahui jenis makanan yang diperlukan oleh burung anda, anda dapat memberi makan dengan meletakkan sejumlah kecil makanan di hujung jerami minum. Cuba potong satu sisi jerami di hujungnya sehingga menyerupai sudu. [26]
  • Bergantung pada spesies burung yang anda hadapi, anda mungkin memberi makan anjing, benih, atau cacing makanan yang dibasahi. Sekiranya ragu-ragu, tanyakan kepada doktor haiwan apa diet yang sesuai untuk burung anda.
  • Jangan sekali-kali memberi makan roti atau susu burung.
  • Banyak burung mendapatkan airnya dari makanan yang mereka makan, dan bukannya dari minum. [27] X Sumber penyelidikan
  • Burung itu akan dapat makan sendiri ketika berusia antara enam hingga 10 minggu, tetapi anda boleh mula menyediakan sejumlah kecil makanan di dalam sangkar pada empat minggu untuk membantunya membiasakan diri dengan idea makan sendiri.
Merawat Burung Bayi Liar Jangka Panjang
Dapatkan sangkar. Setelah burung dapat keluar dari kotaknya, anda perlu memasukkannya ke dalam sangkar. Dapatkan sangkar sebesar yang anda boleh sehingga burung anda mempunyai ruang untuk bergerak. [28]
  • Cobalah untuk memaparkan burung anda ke sinar matahari, baik dengan meletakkan kandang di luar untuk sebagian hari atau dengan meletakkannya di dekat tingkap. Sekiranya anda tidak dapat memberikan paparan cahaya matahari semula jadi, cuba gunakan lampu matahari buatan.
  • Sediakan mainan, seperti bola wiffle plastik, untuk dimainkan oleh burung anda. Perch juga penting.
  • Pastikan untuk membiarkan burung cukup masa keluar dari kandang untuk berlatih terbang. Burung itu tidak akan memerlukan arahan apa pun, tetapi ia perlu mengusahakannya sebentar agar dapat menjadi penembak yang mahir. [29] X Sumber penyelidikan
Merawat Burung Bayi Liar Jangka Panjang
Lepaskan burung. Setelah burung anda dapat terbang dan makan sendiri, anda boleh mempertimbangkan untuk melepaskannya kembali ke alam liar.
  • Biarkan burung membuat keputusan untuk meninggalkan sarang itu sendiri. Anda boleh melakukan ini dengan membawa sangkar ke luar dan membukanya, membiarkan burung itu datang dan pergi sesuka hati. Ia mungkin kembali ke kandang beberapa kali pertama atau ia akan segera hilang.
Adakah robin lain akan menjaga anak yang ditinggalkan?
Mungkin tidak. JANGAN cuba memasukkan anak muda di sarang robin lain. Mereka mungkin menolak sarang. Ia mungkin berjaya, tetapi saya tidak akan mengambil risiko mencipta masalah burung terbengkalai yang lebih besar. Walau apa pun, adalah ilegal untuk memiliki burung asli (pada dasarnya semuanya kecuali burung pipit, burung jantan Eropah, dan burung merpati) selama lebih dari 24 jam. Juga, anak muda biasanya baik-baik saja sendiri selagi mereka tidak cedera, bergerak, dan berbulu.
Bolehkah saya memelihara burung bayi yang saya dapati sebagai haiwan peliharaan jika mereka tidak meninggalkan saya?
Burung liar dan tidak dicerna mungkin bukan yang terbaik untuk haiwan kesayangan, dan tidak adil untuk menjaga mereka dalam kurungan selamanya. Saya cadangkan membawanya ke luar ketika cukup umur untuk terbang.
Sarang burung jatuh bersama 5-6 burung bayinya yang sangat kecil yang tidak dapat membuka matanya. Burung induk datang tetapi tidak dapat meletakkan bayi kembali ke sarang ketika mereka terbaring di lantai. Saya membuat sarang mereka dan memasukkan bayi. Apa sekarang?
Sekiranya anda dapat mengembalikan bayi ke sarang dan masuk ke pokok atau di mana sahaja ia jatuh, lakukanlah. Sekiranya atas sebab tertentu anda tidak boleh, hubungi penyelamat hidupan liar atau burung tempatan. Sekiranya anda masih tidak dapat melakukannya dan anda harus menjaganya, anda memerlukan formula inkubator dan bayi burung. Anda boleh mendapatkan maklumat mengenai perinciannya di Internet, tetapi mereka perlu diberi makan setiap 30 minit untuk waktu yang lama. Ini komitmen yang besar.
Seperti apa rupa cockatiel?
Mereka berwarna kelabu dan putih dengan bintik-bintik merah di pipi mereka dan puncak kuning di kepala mereka. Lakukan carian gambar Google dan anda akan melihat beberapa gambar.
Saya mempunyai baby robin, (ibu bapa) ibu bapa meninggalkan sarang dan semua adik-beradiknya telah mati. Tidak pasti apa yang harus diberi makan; Saya telah memberi makanan dan pisang anjing lembap. Adakah ini baik-baik saja?
Itu tidak bagus untuk memberi makan robin. Robin memakan cacing, dan bayi memakan cacing yang dicincang. Kedai haiwan peliharaan harus membawa cacing jika anda tidak mahu menggali mereka.
Sekiranya burung itu jatuh dari sarang dan anda tidak dapat menjumpai sarangnya, dan anda berada di kawasan sekitar dengan banyak kucing dan pemangsa, apakah yang terbaik untuk dilakukan?
Sekiranya ibu tidak berada di dekat anda, anda boleh membawanya ke dalam, membersihkannya, dan pastikan ia tidak menyakitkan. Kemudian ikuti arahan dalam artikel di atas untuk merawat burung bayi.
Saya telah mengambil burung bayi berkali-kali dengan tangan kosong tetapi saya membasuhnya selepas itu, tidak apa-apa? Dan jika saya pernah melihat ibu memberikannya cacing tanah, adakah itu bermakna saya juga boleh memberikan cacing tanah?
Sebaiknya basuh tangan anda selepas bersentuhan dengan haiwan lain, jadi anda melakukannya dengan baik. Cacing tanah baik untuk memberi makan burung bayi sekiranya mereka dapat mencerna mereka.
Jangan cuba menetas telur jika anda menjumpai sarang yang terbengkalai. Anda tidak mungkin berjaya memberikan syarat-syarat yang perlu menetas telur ini.
Adalah haram untuk memelihara binatang liar, termasuk burung. adalah lebih baik untuk menyerahkan pekerjaan ini kepada profesional yang terlatih. Walaupun anda berusaha untuk menolong burung itu, anda mungkin melakukannya lebih berbahaya daripada kebaikan.
pfebaptist.org © 2020